DSGF Logo
Brukernavn:

Logg inn / Bli medlem
Passord:
 
Forum


DSGF.no
Om DSGF
   English French German
Bli medlem
IRC
Spørreundersøkelser
Tilbud
Vedtekter
HSS
Nyheter

Mistet passord

SayIt
SayIt Oversikt
Svada
Galleri
Støtt DSGF
Postkort
ItsPureLoveBeibi!
Fylleprat
Galeforbundet
Forum!
Oversikt
Annonseringer
DSGF.no
Duppeditter
Film og TV
Filosofi
Hilsener & Hyllester
Hjelp!
Hjemmesider
Kjøkken og klin
Klagemuren
Litteraturhjørnet
Lykkebrønnen
Musikk
Nyhetsbildet
Om forumet
Politikk
Programmering
Sex og sånt
Software / Hardware
Spill og Dill
Treff
Tunga på tærne
Tåkeprat
SayIt



Release:
2006
Genre:
3rd person / Adventure
Plattform:
XBOX 360 / Xbox / PC / PS2
Utvikler:
Crystal Dynamics
Ett steg nærmere legende

Spillomtaler: Tomb Raider: Legend
Av Brd Andr Johnsen [ profil / post / artikler ]
Lørdag, 20.05.2006, 14:28

Har du enda ikke vært i din nærmeste spillbutikk og kjøpt deg Lara Crofts siste eskapader? Jeg skjønner deg godt, jeg. De siste Tomb Raider-titlene har vært triste saker, og det var tilsynelatende ingen grunn til å gi Lara en sjanse til, helt til jeg hørte at noen andre hadde satt seg bak roret.

Og i overgangen fra de tidligere utviklerne i Core, til Crystal Dynamics, presenteres en gjenfødt Lara Croft med nye bevegelser, snacksy tilbehør og kanskje et av mest dynamiske kapitlene i livet hennes.

Legenden starter...
Historien starter i beste Mission Impossible stil og det første brettet fungerer som et velgjort treningsbrett for å få greip på de fleste nye dingsebomsene som Lara Craft kan ta nytte av. En ting du burde lære deg fort er f.eks. hvordan du tar tak hvis du kun holder deg fast over et stup med en eneste hånd. Men i dette første vakre treningsbrettet starter også en stor historie som handler om fortid, familie, konspirasjoner og selveste King Arthur og hans kjente sverd. En myte om en annen verden driver Lara gjennom flere kontinenter på jakt etter bitene som forhåpentligvis danner det store bildet som avslører alt.

Men det er selvfølgelig ikke plankevandring vi snakker her. Onde mennesker er selvsagt på jakt etter det samme, og med seg har de horder av de sedvanlige dumme fotsoldatene som skyter rundt seg til alt ligger dødt. Mye har forandret seg, men AI'en er det fortsatt en del å gjøre med, beklageligvis.
Det er ikke bare mennesker med våpen som skal forsereres; de komplekse landskapene byr på tonnevis med elegante utfordringer der timing og reaksjonsevne er limet som holder deg i live.

Accesorize
Lommelykt og våpen er forsåvidt greit, men nå er Lara også utstyrt med en magnetisk tau-konstruksjon som gir henne muligheten til å svinge seg rundt som en kombinasjon av Indiana Jones og Spiderman mens bakker og berg faller sammen under føttene. I tillegg er det et klesskap stappet med nye og fancy klær til enhver anledning. Du burde, og du vil, få se hennes nye aftenkjole.

For selv om Laras ytre har blitt mer naturlig, er det fortsatt ingen tegn til brystreduksjon. Men Lara har aldri vært, og blir i alle fall ikke nå værende en dum kvinnelige Indiana blottet for personlighet. Et vell av følelser, monologer og god dialog mellom sine kollegaer tegnet et bilde av en ambisiøs og jordnær fighter som selv jenter kan relatere seg med. Kanskje Tomb Raider til og med kan friste en jente til å spille gjennom eventyret?

Små sekvenser med motoriserte kjøretøy blir det også anledning til, selv om dette strengt tatt burde være utelatt. Motorsykkelkjøringen er klumsete gjennomført og blir fort repetativ. Hele seansen føles kunstig. Men det skal nevnes at konsekvensene av disse turene noen ganger er halsbrekkende og direkte imponerende; mer om det senere.

Naturen, naturligvis
Grafisk sett er Legend imponerende. Med støtte for det nyeste av hardware kan du sette på advanced graphics og dermed oppleve Lara for alt hun og hennes er verdt. Fra gigantiske fossefall til de mest detaljerte ruiner. Lang og god tegneavstand gir rike og imponerende omgivelser, men husk at det koster, derfor er det godt at dette er valgfritt, i stedet for at man må investere i ny maskinvare for å nyte dette eventyret.

Dynamikken i Lara er utbedret, og hun svinger seg sømløst mellom sine omgivelser. Det største ankepunktet for tredje-person spill har alltid vært kameraføringen som er livsviktig. Legend viser ingen tegn til å feile på dette området, men kan til tider slite med å justere seg etter retningsknappene. Hvis det etter et hopp virker naturlig å holde inn venstre for å gå til venstre, så skal du ikke være så sikker på det, alt ettersom hvordan du var i forhold til den venstre før du hoppet. Komplisert? Ikke så veldig, men det er fort gjort å stupe ned i dypet som et resultat av at Lara ikke beveger seg i den forventede retningen fort nok. Slipper du retningsknappen og trykker den inn igjen ordner det seg som regel.
At man i tillegg er utstyrt med grappling-tauverket sitt så gir dette mange muligheter kombinert med fjellklatring og bratte skrenter.

Legend låner også elementer fra Fahrenheit, og gjør dette på en vellykket måte. I enkelte sekvenser er du nødt til å trykke riktig retningstast i det det blir angitt på skjermen. Rekker du det ikke, eller du trykker feil, så er det som regel døden neste. Disse sekvensene skaper et cinematisk preg over spillet som bare legger til hvor forseggjort den nye Lara Croft er.
Der Fahrenheit overdrev denne formen for sekvenser til det punkt at man ikke fikk med seg hva som faktisk skjedde fordi man var for opptatt med å få med seg hva man skulle trykke på, så lykkes Crystal Dynamics fullstendig.

The hills are alive...
Ingenting å utsette på det lydmessige heller. De fleste stemmene er mer enn godkjente, og spesielt Keeley Hawes er kjempegod til å gi den riktige stemmen og personligheten til Lara. Musikken er passe pompøs og følger begivenheter til punkt og prikke.

Konklusjon
At Lara er gjenfødt er det ingen tvil om. Spillet er plaget med et par små detaljer som dårlig AI og uheldige konsekvenser relatert til kontroll og endring av kameravinkler. Dette tas igjen med flott grafikk, et fantastisk enkelt gameplay, en interessant historie som blir mer aktuell i disse DaVinci-dager hvor teorier og eventyr står høyest på lista. Lara er definitivt tilbake, og fortsetter Crystal Dynamics i denne retningen ser jeg gjerne frem til en oppfølger.



(933 ord, lest 3408 ganger.)

Liv og røre
Velkommen til:
Jetison (Oslo)
Joalol (Stjørdal)
galgalakse (Hokksund)
3agle-3ye (Kongsvinger)
Torjus (Kongsvinger)

Online:
0 medlemmer online.
1 gjest online.

Kake i dag:
F_O_S_I (Ytre Arna)
ingrid^ (Horten)
Tom (Gaupen)
dj` (Jaren)
Bluegirl (Tiller)
Panazonic (Bodø)
Tonje (Trondheim)
wapipapp (årnes)
tojo (Sarpsborg)
Viking_23 (Sandnes)
Cactus (Tønsberg)

Kake i morgen:
N/A (Tromsø)
[Gandalv] (Porsgrunn)
svada (Ulsteinvik)
ShataN (Tjodalyng)
Pompel (Ranheim)
berenike (Alta)
udis (Horten)
sillljee (Holmestrand)
Bearola (Vennesla)
Luinwe (Orkanger)
Inamoren (Bergen)

Si "gratulerer" med blomster!
Send bursdagskort

Sett theme-cookie
Sett cookie
Forum

Strre oversikt

De Selverklærte Gales Forbund (c) 1998-2017 · DSGF.no